fredag 28. oktober 2011

Fredagstips; Hjemmelaget tomatsuppe med hvitløk, basillikum og oregano.

Hei.
Endelig fredag og helg. Herlig!!
Mannen er i Dublin med broren og faren, mens jeg og småtrollene koser oss hjemme.
Vi har handlet inn popcorn, frukt og snop, og senere blir det fredagskos med "To på rømmen" på tv.

Ett fredagstips skal dere få, ett godt middagstips jeg fikk av en venninne;
Hjemmelaget tomatsuppe med hvitløk, basillikum og oregano.
Tomatsuppe har vi ikke så ofte her i huset, jeg er ikke så glad i posesuppe nemlig.
Men  hjemmelaget suppe det er godt!



Her er oppskriften:

1 ss smør
2 strøkne ss mel
5 dl melk (evt litt fløte)
1 liten boks tomatpurre
1 kartong hakkede tomater med hvitløk og oregano
ca 5 dl vann med 1 buljongterning
Salt&pepper, evt litt sukker

Slik gjør du:

Smelt smøret og tilsett melet.
Visp godt og tilsett melken.
 La det koke litt for å ta vekk melsmaken.
Ha i tomatpurre, tomatene og vannet m/buljongen.
Kok opp og bruk deretter en stavmikser for å gjøre suppa glatt.
Smak til med salt og pepper, og evt litt sukker.

Server med pastaskruer og kokte egg, og pynt med basillikum.



Denne er enkel å lage og smaker supergodt! Ungene spise en stor skål hver, og det er ikke ofte de gjør. *smiler*

Ha en fin fredagskveld!

9 kommentarer:

  1. Nå har jeg lest om det i " Vi bygger nytt". Fin reportasje! Tomatsuppen ser deilig ut, tror det må prøves (sm oftest Toro-varianten her når middagen må unna i en fei).

    Hilsen Sofie

    SvarSlett
  2. Dette hørtes og så veldig veldig godt ut. Har lagra oppskrifta, så denne skal helt sikkert testes ut :0)
    Nydelig fredagskveld til deg

    Klem Jane.

    SvarSlett
  3. Så veldig god ut! Takk for tips, denne skal prøves! GOD helg! Kos deg max :D

    Klem

    SvarSlett
  4. Dette så jo kjempegodt ut! Får vann i munnen. Jeg er så glad i supper :)

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem Lene

    SvarSlett
  5. Heisann :)
    Jeg er ny på bloggen din :) Fant deg gjennom "vi bygger nytt", å eg må sei veldig koselig blogg :)
    Hjemmelaget tomatsuppe er bare nydelig! Eg har ei KNALL god oppskrift:
    -Sjarlotteløk 4 stk
    -olivenolje, 2 dl.
    freses i pannen, til sett 2 ss tomarpurre.
    -Hermetiske tomater, 2 boxer
    -7-8 store friske tomater (grov hakket)
    - 2-3 tørkede tomater
    - litt frisk koriander
    Kokes ca 20 min. ---) kjøres gjennom blenderen
    Tilsett sukker, salt og pepper.
    Serveres med stekt kjøttdeig, egg og rømme :)
    Veldig god på smak for store og små :)
    Oppskriften din på tomatsuppe skal prøves ut :) Alltid kjekt å prøve nye oppskrifter på hjemmelagde supper :) Ha ei flotte helg :)
    Klem fra Renate :)

    SvarSlett
  6. hei, haugesundar! ;)

    så kjekt å oppdage ein lokal bloggar, og ein ordentleg dyktig ein og! :) sjølv bur eg på Karmøy, så i bloggverden blir me vel naboar då :) Veldig kjekt altså! Gler meg til å følge deg vidare.

    Og nå ser eg jo at det var du som var i Vi bygger nytt :)

    Ønsker deg ein fin sundag

    -klem

    SvarSlett
  7. Hei Silje! Så fin blogg du har! Fant bloggen din via "Vi bygger nytt". Veldig kjekt å lese artikkelen og kikke litt på sidene dine :) Mange år siden sist nå... Du sang så fint i koret, husker jeg...!

    SvarSlett
  8. Takk for tipd! Sånn hverdagsmat som man lett glemmer.

    Mmmm


    Klem L

    SvarSlett
  9. Tomatsuppen så kjempe god ut:)Den skal absolutt prøves ut!

    Håper du har hatt en fin helg og får en fin start på en ny uke!
    -Rita

    SvarSlett

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate