lørdag 4. februar 2012

Støtt CAREs arbeid for bedre mødrehelse!

Dette er en god sak jeg vil være med å støtte, og det håper jeg dere også vil!


Det er sjeldent jeg viser bilder av meg selv her på bloggen, det er liksom litt.. eh.. flaut?
Men for en god sak, la gå!

Vi er ekstremt heldige vi mødre i Norge; vi får regelmessig svangerskapskontroller, gratis faktisk!
 Vi kan få sykemelding om vi blir veldig plaget med bekkenløsning eller andre svangerskapsplager, vi får tilrettelegging på arbeidet. Og ikke minst får vi en jordmor og barnepleier med på fødselen, vi får støtte og trygghet.
I mange av verdens fattigste land er dette milevis fra deres virkelighet:


• Hver dag dør 1000 kvinner i forbindelse med svangerskap og fødsel. 560 av dem bor i Afrika sør for Sahara. 300 bor i Sør-Asia og bare fem bor i høyinntektsland som Norge.

• I Afghanistan dør 1400 mødre per 100.000 levendefødte barn, i Norge er tilsvarende tall 7 av 100.000.

• Kvinner i Afghanistan er også 200 ganger mer utsatt for å dø mens de føder enn de er for å bli drept av en bombe eller ei kule.

• Om lag 16 millioner jenter mellom 15 og 19 føder barn hvert år, 95 % av disse fødslene foregår i utviklingsland.

• Om lag 360.000 kvinner og jenter dør hvert år i forbindelse med graviditet eller fødsel

• Graviditets- eller fødselskomplikasjoner er en av de viktigste dødsårsakene for jenter mellom 15 og 19 år på verdensbasis

• 1 av 3 kvinner føder uten hjelp fra jordmor, mens 2 millioner kvinner er helt alene når de føder. I Etiopia føder 94 % av kvinnene uten jordmor til stede, i Bangladesh 76 %.

• 99 % av alle kvinner som dør i løpet av et svangerskap eller fødsel er kvinner i utviklingsland

Kilde: CARE

Kjøp kort og tatovering HER og støtt CARE i deres arbeid!

Håper dere vil være med. :)

2 kommentarer:

  1. Denne skal jeg jammen meg støtte jeg også. Perfekt å gi mamma et slikt kort til morsdagen! Men jeg må si, t-skjorta di likte jeg aller best :)

    SvarSlett
  2. Kjempeviktig tiltak! Og selv om vi har det så godt her i Norge finnes det likevel en god del som klager. Jeg forstår det rett og slett ikke.
    Ha en flott lørdagskveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate