onsdag 26. juni 2013

Mine favoritter til matlagingen i sommer

Hei!
Lenge siden jeg har delt noen matoppskrifter, men etter en tur på Amundsen Spesial kom inspirasjonen. De har ett utrolig bra utvalgt, og de har nå fått nettbutikk. Sjekk den her:



Jeg kjøpte "Lemon curd" fra Whittard, og "luscious Marmalade" fra Jamie Oliver. Lemon curden er nydelig i pai, på skiven eller til salte kjeks (eller bare å spise rett fra glasset, *rødme*).



"Lucious Marmalade"  fra Jamie Oliver har en ganske syrlig besk ettersmak, så den bruker jeg mest til matlaging. I dag har jeg laget en rask og sunn kyllinggryte og oppskriften får du her:



Kyllinggryte med lime og kokkosmelk.

2-3 kyllingfileter oppskjært i litt mindre biter eller 6 kyllinglår.
4 dl vann med 1 kyllingbuljongterning.
1 boks kokkosmelk (jeg bruker "lett")
1 stor spiseskje Lime
Salt og pepper
Smør
1 fedd hvitløk

Garnityr:
Vårløk
Koriander
Paprika

Slik gjør du:

Finhakk hvitløken og surr litt med smør i en dyp stekepanne.
Tilsett kyllingfileten og krydre med salt og pepper.
Svi den av litt, og tilsett deretter vannet med buljongen, kokkosmelken og lime syltetøyet.
La dette koke opp og senk temperaturen så det småkoker i ca 10 min (20 min om du bruker kyllinglår). 
Mens dette står på kok kan du koke ris til. 

Hakk fersk korinader og vårløk og ha i en liten skål.
Skjær paprikaringer.

Når kyllingen er gjennomkokt så smaker du til med salt og pepper.
Server i dype tallerkener med risen først, deretter kyllingen og godt med saus oppå.
Dryss over garnityr og pynt med paprikaringer. 
Ett lett dryss med sesamfrø er ett must her i huset.



Syltetøyet fra Nicolas Vahe er verdt å prøve. Det kjøpte jeg på Ølen Møbel, men Ting selger dem også. Jeg har smakt noen av pestoene fra det merket før, og de er fantastisk gode til pasta, spesielt den med artisjokk og soltørket tomat. Must!

Dette syltetøyet leste jeg om på en annen blogg, og måtte prøve det.
Jeg bruker det til mager kesam eller oppi skyren min med litt musli.
2-3 teskjeer er nok til å forvandle den kjedelige kesamen til en deilig smaksopplevelse.

For eks:

1/2 boks mager kesam
3 ts syltetøy
en liten neve hassenøtter

Eller
1/2 boks mager kesam
3 ts syltetøy
litt musli

Godt og enkelt før eller etter trening eller som mellommåltid.

Ha en fin dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate