onsdag 21. august 2013

Matpakketips; stjernerundstykker!

Hei!

Her kommer ett lite tips til matpakken.
Jeg har bakt brød og rundstykker i dag, og for å lage en liten vri til matpakken til skolejenten så brukte jeg pepperkakeformer til å trykke ut fine stjerner. Fordelen med å gjøre det på denne måten er at rundstykkene ikke blir så høye og tar mindre plass i matboksen. :)


Jeg pleier å lage rundstykker på slump, altså med det jeg har i skuffene men jeg skal forsøke å skrive ned sånn ca her.

Stjernerundstykker:

1 liter vann
1 pose tørrgjær
1,5 ts salt
Grovmalt spelt mel 3 dl
Sammalt hvete grov 4 dl
Samalt hvete fint 4 dl
Hvetemel 5 dl
Linfrø 1/2 dl

Det er kun ca mål på melet, men jeg passer på at mesteparten blir type grovt.
Deigen skal være litt løs, så justerer du heller når du skal bake den ut.

Jeg blander sammen vann og gjær i bakebollen og tilsetter mel og salt.
Lar det elte godt i 5-6min.
Hev i 30 min.
Kjevle ut en leiv som er ca 1-2 cm tykk og stikk ut stjerner med en form.




Du kan bruke ca halvparten av deigen til rundstykker, resten kan bli ett stort brød eller vanlige rundstykker.

Legg på ett stekebrett og la etterheve i 30 min.
Dryss gjerne over litt sesamfrø.
Stek midt i ovnen i ca 8-10 min.


Mine hevet seg godt, så du kan med fordel kjevle deigen enda tynnere ser jeg.

Ha en fin kveld!

8 kommentarer:

  1. Så kule! :)
    Takk for oppskrift!

    God natt,
    ♥Klemmer fra Jatte♥

    SvarSlett
  2. Så lurt, dette må prøves, kommer helt sikkert til å bli møtt med begeistring hos førsteklassingen min!
    Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Så smart! Og for en koselig vri:-) må prøves ut!

    SvarSlett
  4. Så lurt:)
    De ble fine, og sikkert veldig gode:))

    SvarSlett
  5. Kjempe smart Silje!!! Skal prøves!! =)=)

    SvarSlett
  6. Slike må jeg prøve en dag. Garantert mer spennende enn brødskiver i matpakka tenker jeg meg :)

    SvarSlett

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate