lørdag 14. april 2012

Stuebord DIY

Hei!
Jeg skal prøve å dele fremgangsmåten på stuebordet i dag. :)
I fjor sommer laget jeg stuebord, etter flinke Manuelas oppskrift. Det har fungert supert, men det er litt lavt og ingen plass til å gjemme fjernkontrollene litt.


Så jeg tok utgangspunkt i det bordet jeg hadde, planla med Eirik, tegnet litt og kom frem til at vi måtte ha to like deler over og under. Og for at det skulle bli stabilt så delte vi det med en hylle.


Å ha stuebord med hjul har jeg planlagt siden jeg laget europalle-benken i fjor, og Clas Ohlson hadde de perfekte hjulene!

Du trenger :
8 planker på 1 m hver
3 planker på ca 50cm hver
Skruer og drill
Hjul eller bordben
Evt beslag
En hjelpende hånd (jeg skulle jo absolutt lage det selv, og det ble litt "sjarmerende" småfeil).

Legg 4 planker på siden av hverandre, og en på cm på tvers på enden.
Du kan velge om du vil legge den akkurat på kanten, eller litt over, alt etter hvordan du vil at ditt bord skal se ut.
Skru en og en planke fast i den korte.
Deretter legger du den andre på 50cm på andre enden, snur bordet og skrur fast.
Snu bordet igjen, og legg den tredje i midten og skru på plass.

Det er her det kan bli litt vanskelig å være alene. Jeg festet den miderste først med beslag, før jeg snudde det og skrudde i skruer.
Så er det bare å legge en og en planke "på toppen" og skru dem fast.

Skru fast hjulene eller bena.

Puss godt med sandpapir og velg farge på beis eller maling. :)

Litt vanskelig å forklare, og jeg hadde tenkt å ta bilder underveis men glemte det.
Jeg kommer nok til å bevare den trehvite fargen, for jeg føler det sklir godt inn i den Skandinaviske -natur-industri stilen jeg liker. Men takk for alle inspill og tips!

Lykke til!

18 kommentarer:

  1. Veldgi stilig bord!
    Er redd møbler med hjul ville blitt lekt med og flytta unødvendig mye på her...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lås på to av hjulene, så det står bomfast ;)

      Slett
  2. Ble kjempe stilig!
    Ha en knall fin søndag
    klem

    SvarSlett
  3. Veldig bra! Nå er jeg spent på finishen!
    :) Ha en god søndag du fine!

    SvarSlett
  4. Så bra det ble!!
    Knallfint:)

    SvarSlett
  5. Hei Silje!

    Kan jeg spørre hvor du har kjøpt de to klypelampene du har på soverommet? Er på utkikk etter slike, men har ikke funnet de noe sted enda. Har ikke blogg selv, så jeg blir veldig glad om du bare vil svare her.

    Hilsen Nancy

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Nancy!
      De kjøpte jeg på IKEA faktisk, er en stund siden nå men tror de har de i sortimanget ennå. Sjekk hjemmesiden deres :)

      Slett
    2. Tusen takk for svar! :-)

      Slett
  6. Så utrolig fint :) Hentet nye utemøbler i helgen, men uten bord da samboeren synes de som hørte til ble for lave.. Tenkte derfor å lage et i stedet, men har ikke funnet ut hvordan jeg ville ha det.. Før NÅ!;) Så tusen takk for inspirasjon:) Legger meg til som følger, for her hos deg var det mye fint ;)
    Ha en flott uke, klem Kjersti

    SvarSlett
  7. Stilig - så flink du er!! Knalltøff!!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  8. Så flinke dere er! Det ble jo dødskult, Silje. Du inspirerer som vanlig.

    God tirsdag!
    klem Nina

    SvarSlett
  9. Utrolig stilig! tenker selv på å lage litt møbler til huset, så tusen takk for inspirasjon!! :)

    Vibeke i skråningen

    SvarSlett
  10. Nok en lidt sen kommentar;)
    Men super flot bord, mangler et til mit værelse og det skal klart være det her, lige min stil!:-)

    Rigtig god sommer,

    SvarSlett

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate