lørdag 22. januar 2011

Kosedag!

Lørdag er kosedag, da kan vi sitte i pysjen lenge, spise sen frokost og bruke lang tid på å komme oss ut.


I dag har vi ingen andre planer enn å møte mormor&morfar, så får vi se om vi kanskje rekker å bake litt først. Verdens beste kanelboller/snurrer, finner du oppskrift på  CeciliasVerden, oppskriften er som følger:

Kanel snurrer med perlesukker!!

100 gram smør
5 dl melk
50 g gjær
1 1/2 ts Salt
1 1/2 dl sukker
1 ts kardemomme
13 dl mel
Fyll
100 g smør
1 dl sukker
1 ss kanel
på toppen..
1 egg
Perle sukker

Smelt smør, tilsett melk og varm opp. Bland sammen mel, kardemomme, salt og tørrgjær i en bakebolle. Tilsett litt og litt av melk/smør. Bland godt sammen!! Sett deigen til heving under et kjøkkenhåndkle i ca 35-40min.
Når deigen er ferdig hevet, kna deigen sammen i noen minutter. 

Del deigen i to. Kjevl ut to flater på ca 20x 40 cm. Miks sammen sukker og kanel i en liten bolle, bland deretter inn romtemperert smør. Smør utover hver flate.

Fold sammen hver flate i to. Kutt opp som på bildet..
Snurr dem sammen slik, deretter ser de sånn ut:


Sett dem til heving i ca 20min. Sett på ovnen på 250grader. Snurrene pensles med egg før de settes i ovnen, og strø over med perlesukker. Snurrene stekes i 8-10min.

Verdens beste kanelboller, uten tvil!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate